داروی پوکی استخوان که به طور گسترده استفاده می شود، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد

27سپتامبر 2021- تحقیقات جدید ارائه شده در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه ی دیابت(EASD)  که امسال به صورت آنلاین برگزار شد، نشان می دهد که داروی آلندرونات که به طور گسترده برای درمان پوکی استخوان مورد استفاده قرار می گیرد، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

دکترRikke Viggers ، از بیمارستان دانشگاه آلبرگ در دانمارک، گفت: دهه هاست که ما می دانیم بیماران مبتلا به دیابت بیشتر در معرض شکستگی استخوان هستند، این موضوع وجود ارتباط بین تنظیم قند خون و کیفیت استخوان را نشان می دهد. اخیراً، مطالعات حیوانی نشان داده است که تغییر سلول های استخوانی با داروهای پوکی استخوان بر تنظیم گلوکز تأثیر می گذارد.بنابراین، ما حدس زدیم که درمان پوکی استخوان ممکن است بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تأثیر گذارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دکتر ویگرز و همکارانش نرخ دیابت را در افرادی که داروی آلندرونات را برای پوکی استخوان مصرف می کردند با افرادی که تحت این درمان قرار نگرفته بودند، مقایسه کردند.

درمان خط اول پوکی استخوان، آلندرونات و سایر بیس فسفونات ها است که به تقویت استخوان ها و کاهش خطر شکستگی کمک می کنند.

محققان پرونده های بیمارستانی را برای شناسایی همه افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در دانمارک بین سالهای 2008 تا 2018 مورد بررسی قرار دادند. هر بیمار دیابتی از نظر سن و جنس با سه فرد سالم از جمعیت مطابقت داده شد. از سوابق نسخه ای برای تعیین اینکه آیا تا به حال برای شرکت کنندگان آلندرونات تجویز شده است یا خیر، استفاده گردید. 163588بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 و 490،764 شرکت کننده بدون دیابت دارای میانگین سنی 67 سال انتخاب شدند، 55 درصد از آنها مرد بودند.

تجزیه و تحلیل اخیر نشان داد افرادی که آلندرونات مصرف کرده بودند، 34 درصد کمتر از افرادی که هرگز این دارو را مصرف نکرده بودند، به دیابت نوع 2 مبتلا شده اند. عواملی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، چاقی، درآمد و وضعیت تاهل در این تجزیه و تحلیل گنجانده شد.

محققان دریافتند که مصرف آلندرونات برای حداقل هشت سال می تواند به طور بالقوه خطر ابتلا به دیابت را تا 53 درصد، در مقایسه با افرادی که هرگز از آلندرونات استفاده نکرده اند، کاهش دهد.

تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که یک اثر وابسته به دوز برای این ارتباط وجود دارد، یعنی هرچه فرد مدت طولانی تری داروی آلندرونات را مصرف کرده باشد، احتمال ابتلای او به دیابت کمتر است.

نویسندگان این مطالعه اظهار داشتند که هنوز مکانیسم تاثیر آلندرونات در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کشف نکرده اند. یک نظریه این است که این دارو التهاب درجه پایین و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد، دو فرایندی که تصور می شود در ایجاد مقاومت به انسولین نقش اساسی دارند. مقاومت به انسولین ویژگی اصلی دیابت نوع 2 است و هنگامی رخ می دهد که سلول های بدن به درستی به انسولین پاسخ نمی دهند و نمی توانند به راحتی گلوکز را از خون دریافت کنند.

مشخص نیست که آیا سایر داروهای پوکی استخوان نیز همین تأثیر را دارند یا خیر.

دکتر ویگرز، گفت: دیابت نوع 2 یک بیماری جدی مادام العمر است که می تواند منجر به سایر مشکلات جدی سلامتی مانند سکته مغزی، بیماری های قلبی، نابینایی و قطع اندام شود و هر چیزی که از آن جلوگیری کند، یا حتی آن را به تاخیر بیاندازد، همچنین خطر ابتلا به سایر مشکلات سلامت را در فرد کاهش می دهد.  به طرز هیجان انگیزی، تحقیقات ما نشان می دهد که آلندرونات، دارویی ارزان قیمت که به طور گسترده برای درمان پوکی استخوان استفاده می شود، همچنین می تواند در برابر دیابت نوع 2 تاثیری محافظتی اعمال کند.ما معتقدیم که پزشکان هنگام تجویز داروهای پوکی استخوان به افرادی که مبتلا به پیش دیابت یا در معرض خطر بالای دیابت نوع 2 هستند، باید این موضوع را در نظر بگیرند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210927/Widely-used-osteoporosis-drug-protects-against-type-2-diabetes-says-research.aspx